

Bratislava, Slovensko – školení CSM Certified ScrumMaster ve dnech 14.-15. května 2018 v angličtině
Máme vypsáno certifikační školení CSM - Certified ScrumMaster v Bratislavě ve dnech 14.-15. května 2018 v angličtině. Pokud hledáte certifikační školení v angličtině, je toto dobrá příležitost se zúčastnit. Při registraci do 14. dubna 2018 navíc získáváte zlevněnou early bird cenu.
Registrujte se zde či mě emailem kontaktujte v případě dotazů.
celý článekCSM – Certified ScrumMaster kurz v Praze v angličtině – duben 2018
Na konec dubna 23.-24.4.2018 plánujeme Certified ScrumMaster CSM kurz v Praze v anglićtině.
celý článekCAL - Certified Agile Leadership I kurz v Praze – duben 2018
Nejnovější certifikační kurz od americké Scrum Alliance se zaměřuje na Agilní Leadership a na to, jak se stát úspěšným leaderem v moderní organizaci. Školení CAL - Certified Agile Leadership v Praze se opět uskuteční ve dnech 25.-26. dubna 2018 a bude v angličtině.
Objednáte-li závazně kurz do 25.3.2018, získáte zvýhodněnou early bird cenu. Registrujte se zde či nás emailem kontaktujte v případě dotazů.
celý článekCase-study: pojišťovna Direct, první Agilní pojišťovna v Čechách
Potřeba rychle reagovat na změny v silně konkurenčním trhu vedla pojišťovnu Direct k zásadnímu rozhodnutí, provést transformaci firmy na moderní Agilní pojišťovnu. Přestože tento transformační proces nebyl nijak snadný, Agilní transformace přinesla vyšší kvalitu produktů, kratší time to market a významně posílila inovace.
Úvod
Na začátek je nutné poznamenat, že případová studie se týká původní Direct pojišťovny a se současnou nemá nic společného. Každopádně si myslíme, že je velmi přínosná a stále inspirativní. Direct pojišťovna vznikla jako “start-up” se zázemím mezinárodní pojišťovny DIFI, ke které se posléze přidala britská skupina RSA.
Direct zahájila svůj provoz v roce 2007 a za prvních pět let na trhu stala nejinovativnější pojišťovnou v České republice.
Původní Direct pojišťovna byla první pojišťovna v ČR, která se rozhodla nabízet svoje produkty pouze přímo a navíc na velmi konkurenčním trhu, což vyvolávalo tlak na velmi rychlou implementaci změn v IT. Stávající waterfallový proces agilitu a time to market neumožňoval, přestože business po rychlých dodávkách volal.
Tato studie se zabývá tím, jak Direct pojišťovna přistoupila k Agilní transformaci ve větší škále, jak se pro Scrum rozhodla a jaké benefity získala jeho implementací.
"Scrum Directu pomohl stát se nejinovativnější pojišťovnou v České republice."
Výchozí situace
Málokterá organizace má pro rozjezd ideální technické podmínky a Direct nebyl výjimkou. Výchozí situaci můžeme popsat následovně:
- Legacy kód v Javě a Oracle (1,5 mil. LOC)
- Specifický vlastní jazyk používaný k nastavení systému
- Oddělení business analytiků tvořících zadání
- Oddělení IT implementující zadání
- 5 týmů na 3 geo lokacích
- Více než 50% kapacity věnováno chodu systému
- Interní a zároveň dodavatelský vývoj
- Time to market 6 měsíců a více
Rozhodnutí pro Scrum
Strategická rozhodnutí
Předpokladem pro úspěšnou implementaci v případě Directu byla správná strategická rozhodnutí, která předcházela nasazení Scrumu a byla řešena v předstihu.
- Převzetí provozu interního informačního systému pod vlastní kontrolou
- Soustředění vývoje IS pod jednotnou kontrolu (to nevylučovalo dodavatele a bodyshopping)
- Odvaha udělat zásadní technologické změny (přepis části IS, webové prodejní aplikace)
Řízení očekávání
Zásadní náročnosti si vyžádala příprava na zavedení Scrumu na úrovni vrcholového managementu. Implementaci Agile & Scrumu předcházelo několik setkání a diskusí s Agilním koučem kde byla diskutována cesta, jak Scrum zavést. Bylo rozhodnuto, že půjdeme cestou pilotního týmu a následného přidání ostatních.
Pro odsouhlasení startu transformace bylo zapotřebí souhlasu Boardu společnosti. Po interním rozhodnutí IT oddělení a komunikaci s klíčovými stakeholdery proběhla prezentace Boardu, byl start odsouhlasen včetně jasných nákladů (nejen finančních) a možných rizik spojených s transformací.
Cíle
Jako důležité se ukázalo stanovení jasných a transparentních cílů transformace:
- Snížit počet produkčních chyb o 50% do 6 měsíců
- Zkrátit potřebný čas na spuštění projektu o 50% (tj 2-3 měsíce) do 3 měsíců
- Zlepšit zapojení vývojářského týmu do businessu
- Zlepšit rozložení znalostí ve vývojářském týmu, tj. že jednotlivci budou umět dělat změny ve více komponentách informačního systému
- Aby to tým bavilo
Příprava na implementaci Scrumu
Příprava byla pojata velmi pečlivě s důrazem na pochopení cílů a samotného Scrum procesu. Příprava se skládala z následujících činností:
- Externí školení pro celý IS tým a spolupracující business týmy
- Externí podporu Coache při školení a transformaci
- Přesné zmapování toku práce
- Vyjasnění očekávání s kolegy z business jednotek (kéž by existoval v té době CAL)
- Plán implementace, sdílený napříč firmou
- Plán komunikace transformace
Harmonogram transformace
- 4/2011 - strategické schválení Boardem pojišťovny
- 5/2011 - první prezentace Scrumu celému IS týmu
- 5/2011 - intensivní školení IS týmu a businessu
- 5/2011 - sestavení pilotního týmu
- 6/2011 - intensivní školení a coaching Product Ownerů
- 6-7/2011 - start pilotního týmu
- 8/2011 - vyhodnocení po 5 sprintech (čtrnácti-denní sprint)
- 8/2011 - představení nové organizační struktury IS týmu a Product Ownerů
Backlogy a týmy
Při sestavování týmu byly brány v potaz osobní preference jednotlivých členů a zároveň v týmu musí být potřebné dovednosti pro doručení User Story.
- 3 týmy po pěti až šesti členech
- 3 Scrum Masteři
- 2 architekti (Front-end a Back-end)
- 1 liniový manažer
- Týmy jsou nezávislé, nesdílí žádnou kapacitu
- Týmy ze začátku komponetové s přesahy s tím, že směřují k Feature týmům (dle LeSS)
- Každý tým se stará o:
- projekty
- malé změny
- produkční podporu
"Prvním úkolem týmů bylo: sejděte se, připravte si Board a naplánujte si první Sprint."
Problémy a řešení
Problém: Jiný tým má výborné User Story a my ne…
Řešení: Coaching Product Ownera, účast zástupců týmu na refinementu týmu, kde to funguje.
Problém: Jiný tým nepracoval na aplikační podpoře, proto stihli dodat …
Řešení: Lepší plánování, spolupráce na rozdělování produkčních problémů mezi týmy.
Problém: Nemůžeme začít dělat Scrum dřív než … (bude CI, připíšeme systém, …)
Řešení: Pojďme to prostě zkusit…
Problém: Scrum je dobrý na vývoj a ne na produkční podporu
Řešení: Krátkodobě zavedení produkčních “bufferů” do sprintu, dlouhodobě dodávat v podstatě bez chyb. Zaměřme se na kvalitu!
Problém: Kdo mi teď podepíše dovolenou?
Řešení: Explicitní vyjasnění rolí, zejména liniových. V tomto případě je jednalo o team leadera, který po změně zodpovídal za technický coaching, osobní rozvoj a stanovení a vyhodnocení rozvojových cílů.
Problém: Co vlastně dělá architekt?
Řešení: Pomáhá navrhovat a oponovat efektivní technické řešení, dělá code review a podporu technickou vizi.
Koordinace mezi týmy
Scrum eventy a artefakty byly empiricky v průběhu transformace rozšířeny o následující:
- Dva mezi-týmové meetingy týdně zaměřené na plnění SLA a produkční podporu
- Produkční podpora řízena Kanbanem
- Jeden mezi-týmový meeting za sprint zaměřen na nový vývoj, takový LeSS Planning I.
- Měsíční celofiremní prioritizace se společným backlogem
- Jednotný release plán komunikovaný celofiremně
- Plánování na firemní úrovni v man-days, projekty s variabilním “scopem”
- Vzájemné týmové návštěvy na Daily Scrumu pro řešení možných kolizí nebo závislostí
- Explicitně určená kapacita týmu na: produkční podporu, malé změny a projekty
Obrázek č. 1 - jednotný backlog
Obrázek č.2 - Prioritizace
Hlavní přínosy
Hlavními přínosy zavedení Agile & Scrumu byly vyhodnoceny následující fakta:
- Vyšší spokojenost businessu (podle měření dotazníkem)
- Spokojený tým hrdý na své výsledky
- Done = Done
- Zvýšená kvalita (cca o 50% méně produkčních chyb)
- Time to market zásadně snížen (zrychlení o více než 50%, tj. z více než 6 měsíců na méně než 3)
- Pravidelné 14 denní release
- Vizibilita a transparentnost procesu vývoje pro celou společnost
- Rozšíření znalostí členů týmu -> vyšší flexibilita
Závěr
Už z výše zmíněných řádků plyne, že popisovaná transformace byla úspěšná a splnila očekávání. Právě práce s motivací a očekáváními jednotlivců je jedna z klíčových složek úspěšné transformace. V Directu byla veliká vůle a vize dosáhnout změny na pojišťovacím trhu z čehož vyplývala i motivace dělat věci správně, což znamená v tomto kontextu použití Scrumu a Agilních metod.
Dále se také jednoznačně ukázalo, že externí podpora Agilního coache významně zjednoduší a zrychlí zavedení Agilních metod. Je to hlavně zkušenost napříč odvětvími a společnostmi a praktiky, které jsou napsány ‘mezi řádky’ knih a článků o Agile & Scrumu.
Transformace nejen zlepšila pracovní prostředí a motivovala zaměstnance, ale měla i pozitivní ekonomický dopad na společnost. Zrychlení dodávek, snížená chybovost znamenala uspoření provozních finančních nákladů. Musíme zmínit i rychlejší odezva na požadavky businessu, které pomáhaly nabídku pojišťovny dynamicky měnit a optimalizovat na rychle se měnícím velmi konkurenčním trhu.
"Zmíněná případová studie je aplikovatelná mimo pojišťovnictví i na bankovní a jiné fintech společnosti včetně korporací středních a větších velikostí."
Autor:
Pavel Teichman
Agile Coach & Certified Scrum Professional® at sochova.cz